Úvod Důležité omega-3 kyseliny

Důležité omega-3 kyseliny

Omega-3 kyseliny rozlišujeme na omega-3 kyseliny živočišného a rostlinného původu.

Omega-3 kyseliny živočišného původu

Omega-3 kyseliny živočišného původu se nacházejí především v rybách, hlavně v lososu, makrelách, tuňákovi, sleďovi, platýsovi, sumci, úhoři atd. Hlavními omega-3 kyselinami živočišného původu jsou:

  • kyselina eikosapentaenová (EPA): Najdeme ji především v rybím oleji a má pozitivní účinky na imunitu, srdečně-cévní systém, ale také podporuje správné fungování buněčných stěn, nervů, oka atd.
  • kyselina dokosahexaenová (DHA): Představuje významnou složku rybího oleje. I tato omega-3 mastná kyselina má kladné účinky na lidské zdraví, především na srdce a imunitu. V dětství je žádoucí pro správný duševní vývoj a také je nutná pro proces pamatování si.

Výše zmíněné omega-3 kyseliny jsou nejúčinnější. Celkově je známo, že účinnější jsou omega-3 kyseliny živočišného původu. Vhodné jsou především pro lidi s vysokým cholesterolem. Omezují krevní tuky vázané na cholesterol. Také snižují krevní tlak a působí proti zánětům, ale i kožním problémům.

Omega-3 kyseliny rostlinného původu

Nejrozšířenější omega-3 kyselina rostlinného původu je:

  • kyselina alfa-linolenová (ALA): Tuto omega-3 kyselinu najdeme v listové zelenině, v lněných semínkách, v řepkovém a sójovém oleji a v dýňových semínkách. Nachází se také v mateřském mléce. Kyselina alfa-linolenová napomáhá imunitě, srdečně-cévnímu systému a je také důležitým zdrojem vitamínů.

Diskuse (19 komentářů)

LENKA, (06. 04. 2012 11:20) Reagovat
Já miluju ryby, takže myslím, že celkově budu mít dost omega3mastných kyselin, ale nevím, co mám připravovat k jídlu partnerovi, který ryby nejí. Zároveň nechci, aby mu tyto látky v těle chyběli...:(
DANIEL, (28. 05. 2012 09:33) Reagovat
V poslední době se dost mluví o těch omega3mastných kyselin a celkově o přínosu ryb. Já se snažím dodržovat životosprávu a řekl bych, že mi to i jde, ale s těmi rybami mám pořád potíž. Někde jsem četl, že se dokonce mají konzumovat třikrát denně. Je to vůbec možné?
Václav, (07. 07. 2012 05:54) Reagovat
Mě přijde, že v poslední době je až moc zdravý jídelníček přeceňovaný. Někdo je zdravý, ať jí, co chce, jiní mají sklon k nemocem. Myslím, že je to spíš o dispozičních předpokladech než o tom, jak jíme.
Daniela, (06. 09. 2012 06:34) Reagovat
Je fakt, že i člověk, který se věnuje zdravé životosprávě může být nemocný, ale u mnohých nemocích se objevuje velký podíl nezdravého životního stylu na jejich vznik. Myslím, že zaměření se na životosprávu je hodně důležité, pokud něco chceme udělat pro své zdraví. A každý člověk by měl chtít.
Bob, (04. 10. 2012 10:23) Reagovat
Tak já extra životosprávu nedodržuju, ale alespoň trochu se snažím. Vyhýbám se fast foodům, snažím se jíst pravidelně, ale abych si odepíral nějaké pokrmy, to zase ne. Jednou za čas mi knedlo vepřo zelo a dvanáctička k tomu nemůžou škodit. Mé psychice rozhodně prospívají.:)
Milan, (10. 12. 2012 08:43) Reagovat
Tak nic se nemá přehánět, a to ani se zdravou výživou. Člověk by neměl moc smažený, sladký atd., ale to neznamená, že si je nemůže nikdy dát. Snažím se jíst také jakžtakž zdravě a o to víc mě popudí, když mě partnerka vyčte, když si dám něco nezdravého.
Johana, (12. 02. 2013 06:12) Reagovat
Souhlasím, je nezdravý a až nechutný se denně cpát ve fast foodech, ale občas si dát smažák s hranolkama nikoho nezabije, a o to člověk na to má větší chuť, když si to dopřeje jen výjimečně.:)
Shella, (05. 03. 2013 15:03) Reagovat
Zrovna o víkendu jsem měla hranolky se smažákem - asi po půl roce a abych řekla pravdu, úplně jsem tomu odvykla. Bylo mi po tom dost těžko. Moc smaženého na mě. Možná kdybych si dala jen brambory se smažákem, bylo by to lepší.
Jana, (11. 06. 2013 11:25) Reagovat
Já se třeba snažím řídit zdravou životosprávou a už jsem si na to tak navykla, že nemám ani chuť na některá tučná jídla. Naopak, když si je dám, cítím se přecpaná, nafouklá a neschopná cokoliv dělat. Ale každý to má jinak.
Alena, (20. 06. 2013 07:35) Reagovat
Já to mám také tak. Nejsem zvyklá na smažená jídla a už si na nich ani nepochutnám. Je mi pak těžko, nevím, jestli je to opravdu o zvyku, nebo mám špatné trávení, ale prostě to tak je. smaženému se ve větším vyhýbám a jinak žádné zažívací potíže nemám, takže to neřeším.
Jirka, (17. 07. 2013 06:07) Reagovat
Tak takové problémy nemám. Snažím se to nejíst kvůli vyššímu cholesterolu, ale když už si to dávám, tak si na tom pochutnám.
Hana, (04. 11. 2013 15:12) Reagovat
Já jím kalorické bomby jen když jedu na víkend k rodičům. Vždycky první den si pochutnávám, ale pak už to do sebe sotva soukám a těším se, až zase odlehčím. Nechápu, jak někdo knedlíky, smažená jídla a podobná tučná jídla může jíst pořád. Jsou fajn, ale jednou za čas. A zase nechápu lidi, co nedokáží jíst ovoce, zeleninu a ryby, ale to je prostě, jak to má kdo nastavený.
Katka, (11. 02. 2014 11:32) Reagovat
Právě...organismu vyhovuje, na co je zvyklý. Já třeba, než jsem změnila životní styl jsem pořád tvrdila, že ovoce a zeleninu nejím a jíst nemusím, že mě prostě nechutná, ale pak jsem si začala připravovat zeleninové saláty a dneska bych si den bez zeleniny nedokázala představit.
Zuzka, (04. 09. 2014 05:11) Reagovat
Tak to já jsem pořád s ovocem a zeleninou ve fázi, kdy se do ní musím nutit. ne, že by mě vyloženě nechutnala, ale zkrátka ji vynechávám. Když se snažím nastolit si zdravý režim, tak ji příjímám a i mě chutná, ale jakmile povolím ve snažení, automaticky vynechávám ovoce a zeleninu.
Romana, (01. 12. 2014 12:02) Reagovat
Já ji také vynechávám, ale hlavně z lenosti. Mám citlivé zuby na to, abych do rajčat, jablek atd. kousala, takže si ovoce i zeleninu většinou připravuju na kousky a na to jsem líná. Kolikrát jsem na sebe, až naštvaná, když mi zelenina doma hnije.
Hanka, (21. 04. 2015 09:10) Reagovat
Já jsme také dřív jedla zeleninu, ale i ovoce minimálně. Začala jsem s tím vlastně jen kvůli tomu, že jsem chtěla zhubnout, ale ovoce i zeleninu jsem si zamilovala a teď si bez nich svůj jídelníček nedokážu představit. Jde prostě jen o to dát ovoci a zelenině šanci. Hodně lidí se ji automaticky vyhýbá.
Anežka, (04. 06. 2015 07:32) Reagovat
Já si svůj jídelníček bez ovoce a zeleniny vůbec nedokážu představit. Ale je to i o přístupu v rodině. Už odmala jsem pořád dostávala ovoce a zeleninu, a tak jsem prostě v tomto stylu pokračovala i v dospělosti.
Kate, (15. 11. 2015 16:17) Reagovat
Ne vždy to přístup v rodině zachrání. Můj manžel má rodiče, především mámu, která dbá na zdravou výživu a podle toho vaří a připravuje jídla, ale manžel do dneška má snad až odpor k zelenině a ovoce. Štve mě, že je tím i špatným vzorem pro děti, ale asi s tím už dnes nic nenadělám.
Míša, (28. 06. 2016 13:27) Reagovat
Tak možná je to zase tady právě kvůli tomu. Že ho máma tak tlačila do zdravého životního stylu, že k tomu má až odpor. U nás se na zdravý životní styl nedbalo a upřímně já bych ho nikdy "nenajela", kdybych nechtěla zhubnout, ale teď jsem za něj ráda.
Nový příspěvek
Copyright 2006–2018 © Omega-3 mastné kyseliny
Kontakty